Facebook wordt minder interessant voor bedrijven!
Het zijn moeilijke tijden voor Facebook. De jongeren stoppen steeds meer met het social media netwerk omdat hun ouders het steeds meer gebruiken. Ook de vele gesponserde berichten van bedrijven maakt de timeline voor de gebruiker steeds minder intressant wordt.
Het Facebook gebruik op een mobiel apparaat is al gestegen tot boven de 80%. Niet vreemd dus dat Facebook een zogenaamde 'mobile first' strategie hanteert. Dit heeft tot gevolg dat bij het ontwerp van Facebook de mobiele gebruiker centraal staat. Mobiele telefoons en tablets hebben een beperkt scherm, Dus heb je daarop eenkrappe timeline, die je als gebruiker liever niet opgevuld ziet met advertenties en andere oninteressante berichten.
Facebook heeft in een aantal stappen hun algoritme aangepast. Hierdoor worden de berichten van bedrijven veel minder weergegeven. Een bericht bereikt nu slechts 16% van de eigen volgers, dit volgens de cijfers van Facebook uit 2012. Maar uit online onderzoek is gebleken dat dit cijfer in werkelijkheid slechts 6% is.
Het social media netwerk keert hiermee terug naar waar het oorspronkelijk voor bedoeld is ervaringen delen met je vrienden. Het heeft Facebook geen windeieren gelegd door deze strategie toe te passen. De omzet is hierdoor flink gestegen. Sommige bronnen denken echter dat deze financiële opleving gevolgd wordt door een terugval. Als opbrengsten van adverteerders terugloopt is het maar de vraag of Facebook interessant genoeg is om verder in te blijven investeren.
Facebook kan nog steeds een belangrijk onderdeel uitmaken van je online strategie. De snelheid waarmee een Sociaal netwerk kan opkomen en weer kan verdwijnen (denk maar eens aan Hyves) geeft stof tot nadenken. Bedrijven die alles op één kaart zetten kon wel een bedrogen uitkomen. Ook zullen de kosten voor bereik stijgen.